Het KWF heeft flink last van het WKOF. De uit de Verenigde Staten afkomstige fondsenwerver jaagt actief op hun donateurs. Dat blijkt uit de derde uitzending die Argos over de look-a-like maakte.
Vorig jaar gebeurde het 650 keer. Een donateur van het WKOF die met KWF contact opneemt om de automatische incasso stop te zetten. Dit jaar ontving het Koningin Wilhelminafonds al 450 telefoontjes en e-mails van mensen die in de veronderstelling waren dat ze aan het KWF doneerden.
Het heeft er alle schijn van dat de Nederlandse dochter van het WCRF actief onder de duiven van het KWF schiet. Zo blijkt volgens Argos uit de logboeken van het KWF dat er in de dagen na KWF’s jaarlijkse TV-show ‘Nederland tegen kanker’ veel meer klachten dan normaal binnen kwamen. WKOF bleek tegelijk begonnen met het sturen van post.
‘Als wij een bepaalde campagne beginnen, dan start het WKOF een campagne die er op lijkt. Ze proberen er op mee te liften’, vertelt Micha Stubenitsky van het KWF. ‘Dit is opmerkelijk, omdat goede doelen normaal juist afstemmen wanneer er collecteweken worden gehouden. Niemand heeft er baat bij om dat op hetzelfde moment te doen.’
Trucs
Behalve het WKOF dan. In 2019 kon het ruim negen miljoen euro in de boeken bijschrijven, een miljoen meer dan ten tijde van Argos’ vorige uitzending in 2017.
Argos vond uit dat fondsenwervers van het WKOF donateurs van het KWF opbellen met de vraag hun jaarlijkse donatie voortaan in maandelijkse termijnen over te maken. De donateur geeft zijn of haar IBAN ter controle en met de zo verkregen bankrekeningnummers worden automatische incasso’s gedaan. Incasso’s die zich vaak uiterst lastig ongedaan laten maken.
Spraakverwarring
De overeenkomt in de naam, slechts een letter verschil met het KWF, is niet toevallig. Ook het moederbedrijf bedient zich van deze strategie. De zeldzame onderzoeken – meestal literatuurstudies of bewerkingen van bestaand bevolkingsonderzoek, brengt het WCRF via het AICR onder de aandacht. Dat zijn precies dezelfde letters als het aan de Wereldgezondheidsorganisatie gelieerde IARC.
Met een zekere regelmaat verwarren wetenschapsjournalisten onderzoek van het in Parijs gevestigde IARC, met de naam van de Amerikaanse geldgenerator.
Hier vindt u de uitzending van Argos en de links naar de twee eerdere uitzendingen.
Reactie WKOF
In een reactie op de website verklaart het WKOF zich niet in het geschetste beeld te herkennen. ‘Daarnaast vinden wij het erg jammer dat in de uitzending geen enkel moment wordt stilgestaan bij de inhoud of impact van ons werk.’
De organisatie stelt dat ‘de aandacht voor voeding, lichaamsbeweging en lichaamsgewicht in relatie tot kanker groter dan ooit’ is. ‘Wij hebben dit bereikt, dankzij iedereen die op de een of andere manier ons steunt.’
Eveneens opmerkelijk is de bewering dat het wetenschappelijk bewijs nog nooit zo sterk was dat ‘voeding en leefstijl belangrijk zijn voor de preventie en overleving van kanker’. Het WKOF/WCRF/AICR houdt zich in haar publicaties juist opvallend op de vlakte over de rol van voeding en leefstijl op de overleving van kanker. Wellicht omdat dergelijk onderzoek duur is en snel vuur trekt uit de richting van anti-kwakzalverskringen.
Beeld: Screenshot VPRO
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief