Dagelijks suppleren met vitaminen en –mineralen verbeterde bij kinderen met ADHD in meer dan ee helft van de gevallen het gedrag. De dubbelblind placebo gecontroleerde klinisch studie toonde daarnaast een groeivoordeel. En geeft een extra dimensie aan de kennis over het placebo-effect bij gedragsproblemen.
Sinds Lidy Pelsser’s veelbelovende resultaten met dieetinterventies bij kinderen met ADHD is duidelijk dat voeding ook bij deze conditie de rol van medicijn kan hebben. Maar het van tafel vegen van de resultaten door het RIVM, maakte ook de beperking van dit soort onderzoek weer pijnlijk duidelijk: het is nagenoeg onmogelijk voor het placebo-effect te corrigeren. Het is de onderzoeksgroep namelijk volledig duidelijk dat ze anders eten dan anders.
Dat probleem hadden de Amerikaanse wetenschappers niet toen het ze effect testen van micronutriënten op kinderen met ADHD en een of meer bijkomende gedragsproblemen, zoals bijvoorbeeld agressiviteit. Vitaminen en mineralen passen in een pil die in smaak en uiterlijk in niets van een placebo hoeft te verschillen.
Onderzoekers van onder meer de Ohio State University verdeelden door loting 135 kinderen van gemiddeld tien jaar oud in twee groepen. Ouders, kinderen noch de onderzoekers die met de kinderen te maken hadden, wisten wie de micronutriënten en wie de placebo kreeg. Voorafgaand aan en na afloop van de acht weken durende onderzoeksperiode werd het gedrag van de kinderen langs twee verschillende meetlatten gelegd.
Ouders oordeelden positiever
Volgens de meetlat die onderzoekers hanteerden, Clinical Globel Impression-Improvement (GGI-I), verbeterde beide groepen. Maar de onderzoeksgroep deed het duidelijk beter, daar sloeg de behandeling bij 54 procent van de kinderen aan. Tegen achttien procent van de kinderen in de placebogroep.
De ouders scoorden hun kinderen volgens de Child and Adolescen Symptom Inventory-5 (CASI-5). Naast ADHD inventariseert deze onder meer opstandigheid, ontwrichtende stemmingsderegulatie en conflicten met leeftijdgenoten. Ook langs deze meetlat verbeterden beide groepen duidelijk: met meer dan dertig procent.
Opmerkelijk genoeg was daarbij geen significant verschil tussen de placebo- en de micronutriëntengroep. Dat benadrukt de toegevoegde waarde van een klinische beoordeling van het gedrag van kinderen, naast die van ouders en leerkrachten’, noteren de onderzoekers in vakblad Child & Adolescent Psychiatry. Ze concluderen dat hun onderzoek ‘de veiligheid en effectiviteit repliceert bij ADHD van twee kleinere rct’s met gelijksoortige preparaten met vitamines en mineralen.’
Dat suppletie met micronutriënten meer bewerkstelligt dan alleen een placebo-effect, toont ook een andere meetlat. In de acht weken dat het onderzoek liep groeide de onderzoeksgroep zes millimeter groter dan de placebogroep.
Negen tot twaalf capsules per dag
Het sterke placebo-effect werd ongetwijfeld ondersteund door de maar liefst negen tot twaalf capsules die beide groepen kinderen dagelijks moesten slikken. De producent van de capsules maakt inmiddels flink reclame met de resultaten van de studie, maar geeft de samenstelling niet prijs. Die is wel in het onderzoek terug te vinden (tabel 2 van de aanvullende informatie).
De interventiegroep kreeg alle vitamines en essentiële mineralen. De meeste in doseringen die gelijk zijn of enkele malen hogen liggen dan de RI (referentie inname) en sommigen tientallen malen hoger, maar nooit boven de veilige bovengrens. Daarnaast bevatten de capsules enkele essentiële aminozuren en aanvullende anti-oxidanten. Klik hier voor de ingrediëntenlijst.
Foto door Tara Winstead
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief