De biologische chocoladepasta van De Kleine Keuken is door foodwatch uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2019. Daarmee smaakt dit broodbeleg het twijfelachtige genoegen winnaar te zijn van het Gouden Windei. Het gaat om chocopasta voor baby’s vanaf acht maanden. Fabrikant De Kleine Keuken reageert verontwaardigd. Foodwatch zou haar huiswerk slecht hebben gedaan.
Volgens foodwatch hebben meer dan tienduizend mensen meegedaan aan de publieksverkiezing. Een kwart daarvan vond het broodbeleg van De Kleine Keuken misleidend. “Baby’s van de (moeder)melk meteen aan de chocopasta zetten, is geen goed idee,” motiveert de voedselwaakhond.
Smaakontwikkeling verstoord
Het product bevat 69 procent suiker en vet. Niet aan baby’s geven, vindt onder andere het Voedingscentrum. Vooral de claim “vanaf 8 maanden” kan niet door de beugel, vindt foodwatch. “Het product past helaas bij het huidige winkelschap met koekjes, snacks en suikerrijk broodbeleg speciaal voor baby’s. Dit soort producten verstoren een gezonde smaakontwikkeling van baby’s.”
Andere belegsoorten zoeter
Al in november reageerde De Kleine Keuken vrij uitgebreid op de nominatie van foodwatch. “Het Voedingscentrum adviseert ouders dagelijks te kiezen voor appelstroop, jam of honing als broodbeleg. (Let op: honing wordt vanaf 12 maanden geadviseerd, vanwege een microbiologisch risico). Deze drie belegsoorten zijn erg zoet en bevatten meer suikers dan onze chocopasta. Daarnaast leveren ze vooral suikers, terwijl vetten, vezels en eiwitten natuurlijk ook horen bij een compleet voedingsmiddel.”
Verstoring gezonde smaakontwikkeling
Volgens foodwatch verstoren dit soort producten een gezonde smaakontwikkeling van baby’s. “Baby’s horen juist in deze levensfase aan groente, fruit en andere gezond eten te wennen, zodat ze er op latere leeftijd van houden. Door koekjes, snacks of zoet broodbeleg te geven, waar baby’s snel een voorkeur voor hebben, verstoor je het gewenproces aan fruit en met name groente.” Foodwatch citeert daarbij hoogleraar Jaap Seidell: “Wat je je baby leert in de eerste duizend dagen, zo eet je kind op achtjarige leeftijd nog steeds.”
‘Seizoensgroente’ AH op twee
Tweede in de windei-verkiezing (met 22 procent van de stemmen) is de ‘seizoensgroente’ van Albert Heijn. Albert Heijn prees onder andere asperges uit Peru en specieboontjes uit Egypte aan als seizoensgroente. Lange tijd leek Albert Heijn het Gouden Windei te gaan winnen. Nadat ze haar fout erkende en toezegde te stoppen met het aanprijzen van groente uit andere werelddelen als ‘seizoensgroente’, zakte het aantal stemmen drastisch en werden de seizoensgroenten nog net ingehaald door de chocopasta.
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief