Albert Heijn, Jumbo, Bolletje, Dirk en zes andere concerns misleiden hun klanten door in hun volkorenproducten als beschuit, biscuits en knäckebröd stiekem witte bloem te stoppen.
De Reclame Code Commissie heeft dat bepaald naar aanleiding van tien zaken die voedselwaakhond foodwatch had aangespannen. Het zijn de eerste uitspraken naar aanleiding van de nieuwe volkorenrichtlijn van de voedsel- en warenautoriteit NVWA uit 2017.
In de richtlijn is bepaald dat fabrikanten een product niet zomaar “volkoren” mogen noemen als er ook bloem in het product zit. Het gebruik van bloem moet duidelijk op de voorkant vermeld worden.
‘Misbruik gemaakt van onduidelijkheid’
Voor volkorenbrood was dit al langer expliciet in de wet geregeld maar fabrikanten van beschuit, crackers, koekjes en andere ‘volkoren’-producten maakten volgens foodwatch jarenlang misbruik van de onduidelijkheid in de wet.
De fabrikanten die door de Reclame Code Commissie op de vingers zijn getikt, zijn Albert Heijn volkoren croutons, Van Vlegelaar volkoren knäckebröd (Bachman bij Aldi), Bolletje boerenbeschuit donker volkoren, Jumbo volkoren biscuits, Detailresult volkoren biscuits (Dirk), Go Tan whole Wheat noodles, Patria volkoren voedingsbiscuits,Superunie Bio+ volkoren noodles, Superunie Gwoon volkoren biscuits, Molenaar volkoren speltbiscuits (Wessanen).
Soms minder dan een snufje graan
Consumenten worden volgens foodwatch bij graanproducten niet alleen rond de claim”‘volkoren” misleid. Veel meergranen producten bevatten amper andere granen dan het (goedkopere) hoofdbestanddeel tarwe, soms minder dan een snufje. Bruin brood bevat vaak niet veel meer vezels dan wit brood. En de claim “bron van vezels” is weliswaar een Europees wettelijk beschermde term, maar de definitie is zo slap dat consumptie van dergelijke producten vaak amper bijdraagt aan je dagelijkse vezelbehoefte.
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief