De consument van biologische producten moet vooral kritisch blijven. Biologisch wil niet zeggen dat het product per se gezond voor ons is.
Directeur Erik Does van EkoPlaza zegt in de AH-supermarkten aan biologische producten vooral vulling en geen voeding te zien. “Er is zo veel leegte, er zijn zo veel marketingmerken. Wat mij betreft zijn wij puur en eerlijk, niet Albert Heijn.”
Als kool
Does zegt dat in het tijdschrift p+, dat de oplaaiende strijd om de bioconsument beschrijft. De markt voor biologisch producten groeit als kool. Zo is het aantal EkoPlaza’s in een paar jaar tijd van 3 naar 70 vestigingen gestegen. In die winkels zijn alle producten biologisch.
“Troep”
EkoPlaza-baas Does wordt op zijn beurt aangevallen door Quirijn Bolle van Marqt, een keten met 12 winkels die vooral streekproducten aan de man en vrouw brengt. Volgens hem zegt het predicaat biologisch ook niet alles. “Een biologische tomatensoep kan 4 procent tomaten bevatten en voor de rest troep. Biologische troep, dat wel, maar zo’n product komt er bij ons niet in. Dan liever een niet-biologische variant die een stuk eerlijker is en uit de regio komt.”
“Bloedprijzen”
Udea, het moederbedrijf van EkoPlaza, vindt dat Marqt een te grote broek aantrekt en te hoge prijzen rekent. Met name de biologische groente en fruit zou veel duurder zijn dan bij EkoPlaza.
“Bloedprijzen”, heeft het blad p+ in een intern memo van Udea gelezen. “Vier appels op een schaaltje, twee keer zo duur als bij ons. Een pondje trostomaten voor 2.89 op een schaaltje en die zijn bij ons 1.99.”
Kortom, ook de bioconsument doet er verstandig aan kritisch etiketten te blijven lezen en prijzen te vergelijken.
beeld: www.dokterdokter.nl
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief