Herkent u dat: U gaat met een lijstje naar de supermarkt en u komt thuis met veel meer dan dat? Dat ligt aan u maar toch vooral aan de supermarkten. Zij beïnvloeden sterk wat en hoeveel de gemiddelde klant in zijn of haar karretje legt. Daar hebben ze trucjes voor bedacht.
foodwatch zet acht van die trucjes voor je op een rij.
Maak de klant hongerig!
Als je met honger de winkel in gaat, koop je meer. Een lekkere broodgeur uit de afbakoven helpt je ook honger te krijgen en daardoor de omzet van de supermarkt te verhogen. En staat de oven even niet aan? U gelooft het niet maar dan biedt de broodgeur-flacon raad. Er bestaan tegenwoordig zelfs heuse geurmarketeers.
Ook gratis een klein beetje producten proeven maakt ons hongerig en geeft het gevoel dat we iets verschuldigd zijn aan de verkoper.
Ongezond eten aansmeren
Supermarkten hebben er niet direct belang bij om je ongezond te maken. Wel is het zo dat op sterk bewerkte fabrieksproducten over het algemeen hogere winstmarges zitten. En die winstmarges wil een supermarkt dus wel graag meepakken. Laat die groep producten nu juist de groep producten zijn die over het algemeen niet gezond zijn.
Muziek stuurt je
Wist je dat in een supermarkt met Franse muziek meer Franse wijn wordt verkocht en in een supermarkt met Duitse muziek meer Duitse wijn? Onbewust stuurt de muziek een klant in zijn of haar keus.
Winkelkarretjes
Grote winkelkarretjes waar je maar een paar producten in hebt liggen, geven je het gevoel dat je nog erg weinig hebt gekocht. Dan koop je eerder producten erbij die je niet op je boodschappenlijstje had staan.
Groente en fruit vooraan in de winkel
De meeste supermarkten hebben groente en fruit vooraan in de winkel staan. Dat stimuleert de junkfoodverkoop, raar maar waar. Dat zit zo: als jij allemaal gezonde dingen in je karretje hebt, dan geeft je dat een gevoel goed bezig te zijn. Dan ‘gun’ je jezelf eerder de verleidelijke chocolade, koekjes of chips.
Je wordt geleid langs allerlei verleidelijks
Het is natuurlijk niet de bedoeling van de supermarkt dat jij alleen koopt wat op je boodschappenlijstje staat. Daarom staan de basisproducten van de meeste klanten, als zuivel, vaak ver weg in de supermarkt, of halverwege of aan het eind van een schap. Dan moet je eerst langs allerlei ander verleidelijks, en dan zwichten veel mensen.
‘Loop’ eens op je knieën
Supermarkten hebben een ooghoogte strategie. Producten op ooghoogte verkopen vele malen beter dan onderaan in het schap. Daarom leggen supermarkten de producten met een hogere winstmarge vaak op ooghoogte. Budgetmerken met lagere winstmarge liggen vaak onderaan. Maar ook aan kinderen wordt gedacht: ga eens op je knieën door een supermarkt (dus op ooghoogte van kinderen) dan zie je de schreeuwende kinderidolen je aankijken en verleiden: koop deze koekjes, koop mij als chips, deze frisdrank is cool. Helaas is het bijna altijd voor junkfood.
De jengelzone
Aangekomen bij de kassa sta je waarschijnlijk enkele minuten verplicht stil. Het ideale moment om je met iets verleidelijks een extra laatste (impuls)aankoop te laten doen. Daarom liggen er vaak allerlei impulsproducten: producten als een reep chocolade of klein zakje snacks of een aanbieding die je toch snel nog even koopt. Vaak zijn de producten gericht op kinderen. Daarom heet het ook wel de ‘jengelzone’: als ouder sta je daar minutenlang met je kind, ingesloten tussen andere mensen. Het laatste wat je wilt, is dat je kind vervelend gaat doen. Als je kind gaat zeuren, zwicht je er eerder voor dan thuis, want dan blijft het gezellig… Zo maken supermarkten misbruik van de moeilijkere momenten in de opvoeding.
Bepaal zelf wat je koopt
Herken je dit en wil je zelf weer meer bepalen wat je koopt? De trucjes herkennen is al een goede eerste stap. Ga bijvoorbeeld niet winkelen met honger. En maak vooraf een boodschappenlijstje en hou je eraan.
Zie ook het filmpje van foodwatch/nu.nl
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief