Onderzoeksjournalisten van Argos werken aan een nieuwe aflevering over het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF). Zij vragen zich af of er veel MMV-leden zijn die ervaring hebben met de fondsenwervers van deze organisatie. Leidde een donatie van u aan het WKOF wel eens tot aanhoudend bedelen of anderszins onprettige situaties? Laat het ons weten!
Uit eerdere afleveringen over uitwassen in de goede doelensector kwam het ‘Wereld Kanker Onderzoek Fonds’ voor de dag als een club die uitblinkt in fondsenwerving, maar dikke onvoldoendes scoort op transparantie, personeelsbeleid en de financiering van onderzoek. Hoogleraar filantropie Theo Schuyt noemt het WKOF in deze uitzending ‘een smet op de sector van menselijke betrokkenheid’.
Verdienmodel
Het Wereld Kanker Onderzoeks Fonds geeft meer dan de helft van zijn inkomsten uit aan het werven van nieuwe donateurs. Kern van WKOF’s verdienmodel is als voorlichting vermomde fondsenwerving. Circa tachtig procent van de jaarlijks circa acht miljoen euro aan donaties gaat daar aan op.
Onder andere via het direct mailbedrijf EuroDM van Jerry Watson. Dezelfde persoon die in de VS ook een direct mail bedrijf oprichtte dat de fondsenwerving doet voor een andere loot aan dit uit vier organisaties bestaande netwerk van Watson: het AICR. Veelvuldig verward met het respectabele IARC dat onderdeel is van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Zelfverrijking
Het personeelsverloop bij het WKOF is groot. Ten tijde van de vorige aflevering telde de Nederlandse tak vijftien medewerkers (10 fte). Van de zestig oud medewerkers sprak Argos er 25, waarvan twintig zich negatief over hun werkgever uitlieten. ‘Wanbeleid’, ‘kleineren’, ‘verziekte werksfeer’ en er werd ‘veel met EuroDM samengewerkt’.
Uit deze hoek klinken forse beschuldigingen: ‘Veel van dit fonds lijkt malafide. Het is één grote direct mail machine.’ En: ‘De Amerikaanse oprichters verdienden aan de kosten. Het is pure zelfverrijking.’
Heeft u ervaringen met het WKOF? Laat het ons dan weten via een mail redactie@mmv.nl. Wij behandelen uw reactie vertrouwelijk en sturen deze door naar de redactie van ARGOS.
Beeld: screenshot Argos
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief