Je schuldig voelen over het nuttigen van een biefstuk? Vanaf vandaag is dat niet meer nodig. In de schappen bij onder meer Albert Heijn, Coop, DEEN, Emté, Hoogvliet, Plus en Jumbo liggen de plantaardige biefstukken van Vivera.
Volgens ‘proefkonijnen’ zijn ze bedrieglijk echt, ook qua smaak. Met name vanuit het Verenigd Koninkrijk gaan jubelstemmen op. Daar had de Britse supermarktketen Tesco de primeur. De eerste 40.000 plantaardige biefstukken die in mei werden geïntroduceerd, waren binnen enkele dagen uitverkocht. Om aan de vraag te voldoen, gaat Vivera vanaf deze week 100.000 vegasteaks per week produceren, schrijft de Levensmiddelenkrant.
In Groot-Brittannië hebben ze de smaak inmiddels te pakken. Deze maand introduceert ook de Britse supermarktketen Sainsbury’s vegetarisch vlees.
Het bijzondere van de biefstuk van Vivera is dat het de structuur van vlees heeft. Alle vleesvervangers zijn tot op heden gebaseerd op gehakt-achtige en gesneden producten.Tot nu toe was niemand er nog in geslaagd om zowel de structuur van vlees als de smaak goed te kopiëren. In een commercial belooft Vivera het publiek dat zelfs een verstokte vleeseter het verschil met echt vlees niet merkt. Wat de commercial er niet bij vertelt, is dat de plantaardige biefstuk wel flink is bewerkt.
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief