In een landelijke campagne geven bekende voorvechters met een internetplatform een nieuwe impuls aan de ontwikkeling van lokale voedselketens. ‘Laten we deze crisis gebruiken om meer robuuste ketens op te zetten’, zegt initiatiefnemer Drees Peter van den Bosch.
Van den Bosch is voormalig compagnon van Willem Treep, waarmee hij zich onder de naam Willem&Drees sinds 2008 op verschillende manieren inzette om lokale duurzame voedselproducenten aan consumenten uit de buurt te koppelen. Aanvankelijk via supermarkten, later via maaltijdboxen. Aan de merknaam Willem&Drees kwam onlangs een eind door de fusie met de eveneens biologische maaltijdboxleverancier Ekomenu.
Platform
Van den Bosch is tevens voorzitter van de stichting Taskforce Korte Keten, initiatiefnemer van ‘support your locals’, de jongste campagne om vraag en aanbod te lokaliseren. ‘De crisis maakt onze wereld een stuk kleiner’, zegt hij op Foodlog.
‘Het belang van korte overzichtelijke voedselketens waar we zelf invloed op hebben is zowel voor producent als consument belangrijker dan ooit.’ Kern van de campagne is een website dat als platform ‘lokaal voedsel heel zichtbaar en vindbaar voor de consument’ maakt.
Meld aan
Even rondneuzen op de website leert dat het snel groeiende aanbod lang niet allemaal biologisch of zelfs maar gezond te noemen is. Van worst tot bier en gedestilleerd; als het maar lokaal is. U kunt daar zelf verandering in brengen door uw favoriete biologische boerderijwinkel of lokale voedseldoos aan te melden.
De campagne is medegefinancierd door het ministerie van landbouw LNV, de provincies, Rabobank Nederland en stichting Doen.
Beeld: Screenshot Supportyourlocals
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief