Albert Heijn bindt de strijd aan met suiker. In totaal gaan er volgend jaar 250 miljoen klontjes minder de deur uit. De aanpassing gebeurt geleidelijk om de klant eraan te laten wennen. Het gaat in eerste instantie om honderd huismerkproducten, zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes. Van die producten gaat het suikergehalte met 10 tot 40 procent omlaag. Het AH-concern zegt te hebben vastgesteld dat steeds meer consumenten minder suiker willen.
Frisdrank
Opmerkelijk is ook de hoeveelheid suiker in huismerkfrisdrank omlaag zal gaan, om precies te zijn met tien procent. Bij de frisdrank komt een zogenaamde friswijzer te staan, waar met de kleuren oranje (geen suiker) tot dieprood duidelijk wordt gemaakt hoeveel suiker de drank bevat. Frisdrank zal worden bijgezoet met stevia.
Het is nog maar een eerste stap, stelt AH. Het is onderdeel van een totaalplan om de producten gezonder te maken. Eerder al werd het zout- en vetgehalte in veel producten verlaagd.
Milieukeur
Verder zal AH, samen met Jumbo, veel strengere eisen stellen aan hun aardappelen, groenten en fruit. Met ingang van 2019 willen beide concerns alleen nog groente, fruit en aardappelen kopen die het Milieukeur dragen. AH en Jumbo hebben samen ongeveer de helft van de Nederlandse markt in handen.
Om voor het Milieukeur in aanmerking te komen, moeten boeren en tuinders een aantal bestrijdingsmiddelen afzweren en voldoen aan eisen van energieverbruik, CO2-uitstoot, watergebruik en bemesting.
Biologische producten
Verder willen AH en Jumbo veel meer biologische producten verkopen. Jumbo streeft naar een verdubbeling in 2019. Bij Albert Heijn gaat het om “een forse uitbreiding”. Gisteren meldde Lidl ook al zijn assortiment aan biologische producten flink te gaan uitbreiden.
Beeld: quora.com
MMV maakt wekelijks een selectie uit het nieuws over voeding en leefstijl in relatie tot kanker en andere medische condities.
Inschrijven nieuwsbrief